Tortellini met Ricotta en Spinazie

Vlak voor de feestdagen heb ik mijn oude Kenwood keukenrobot ingeruild voor een Kitchenaid Artisan. En als je dacht dat ik de Kenwood al veel gebruikte, dan wil je echt niet weten hoe vaak die Kitchenaid hier staat te draaien. Het voordeel van dit toestel is dat je héél veel opzetstukken kunt kopen (dit kan bij Kenwood ook, maar degenen die ik wou pastten niet op mijn toestel en ik moest dan een zeer duur toestel gaan aanschaffen).

Voorlopig doe ik het met de keukenrobot en de pasta opzetstukken. De voorbije weken zijn er dan ook al een heel aantal verse pastas op tafel beland. Voordien had ik een handmatig pastamachientje, maar... dat duurt toch zo lang. En nog belangrijker: het deeg bleef er altijd aan plakken. Ik weet dat ik intussen als een reclameblok klink, maar echt: op vijf minuutjes al je deeg versneden tot pasta, meer kan je je toch niet wensen hè ;)

Hieronder dan ook een recept voor verse tortellini met een vulling van ricotta, parmezaan en spinazie. Aangezien de vulling heel rijkelijk is, heb je er echt geen zware saus bij nodig. Is heel lekker met een eenvoudige tomatensaus, maar ik maakte hem gewoon met olijfolie en pijnboompitten. Nog een stukje ciabatta erbij en klaar!

Ingrediënten

Pasta:
- 300 gram bloem
- 3 ei

Vulling:
- Potje ricotta
- 4 blokjes diepvriesspinazie
- Handvol parmezaan
- Peper/zout
- Zeste citroen

Afwerking:
- Olijfolie
- Pijnboompitten
- Parmezaan

Bereidingswijze

Meng de bloem met de eieren tot een deeg. Laat een uurtje rusten in de koelkast.

Maak intussen de vulling. Doe de spinazie in een kom en zet een viertal minuutjes in de microgolfoven. Laat afkoelen. Meng de spinazie met de ricotta en versgeraspte parmezaan. Doe er de zeste van een citroen bij en kruid goed af met peper en zout.

Maak vellen van je pastadeeg. Snij in vierkanten van ongeveer 8x8 cm. Leg in het midden van elk vierkant een lepel vulling en vouw tot tortellini's.

Hoe maak je tortellini? Bestrijk de randen van je vierkant met water en vouw dicht (in driehoek). Rol dan de lange zijde van de driehoek één slag naar het midden toe en druk de drie punten tegen elkaar aan. (Op de foto hierboven zie je het resultaat - voor hij gekookt is)

Kook de pasta gaar.

Serveer besprenkeld met een goede olijfolie, wat getoaste pijnboompitten en parmezaanschilfers.

Reacties

  1. Ziet er prima uit! zelfs voor het gekookt werd- water komt me al in de mond! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten