Sous vide koken met Foodsaver

Ik zei het eerder al: tijdens de persdagen voor de lente werd ik helemaal enthousiast van de nieuwe of vernieuwde producten die ik overal zag. Bij Walkie Talkie stelden ze zo ook het nieuwste model van de Foodsaver voor. Ik begon ter plekke luidop te dromen van sous vide bereidingen en raakte zo meteen aan de praat. Een paar dagen later kwam de vraag in mijn mailbox of ik het toestel wou uitproberen. JA! Zeker!

Een maand later kijk ik terug op een succesvolle testronde. Het toestel werd voor verschillende doeleinden getest en gekeurd. In deze blogpost wil ik graag een overzicht geven van het sous vide koken. In een volgende post ga ik je mijn ervaringen meegeven voor freezer meals. En de wederhelft kon het ook niet laten, en die ging aan de slag met barrel aged Negroni en een Negroni met appelsienschijfjes (tja, het was internationale Negroniweek...).


Maar, first things first: het toestel. Ik kreeg een FoodSaver FSV005 Profi Line en de bijhorende Fresh Food Containers toegestuurd om uit te testen.
Het toestel biedt de mogelijkheid om groenten, fruit, vis, vlees, noten, koffiebonen en zo goed als elk ander soort voedingswaren luchtledig te bewaren. Naast het tot vijf maal verlengen van de houdbaarheid en versheid heeft het vacuüm trekken van bereid of onbereid eten nog tal van voordelen: het eten behoudt zijn oorspronkelijke geur en textuur, het blijft vrij van bacteriën en vriesbrand in de diepvries is onmogelijk. Met de handige Fresh Food Containers trek je ook met één druk op de knop de inhoud van de vershouddoos vacuüm.

Ik wou al langer een vacumeertoestel kopen en dit was de ideale test van dit topmodel. Waarom wil ik per se een toestel? Enerzijds uiteraard ook voor het bewaren van restjes, groenten, enz. Zowel in als uit de vriezer. Ik erger me dood aan nutteloze verspillingen en ben ervan overtuigd dat ik meer zou kunnen bewaren met een vacumeertoestel. Anderzijds was ik echt benieuwd om zelf eens sous vide te kunnen koken. Maar om dit te doen heb je natuurlijk wel een vacumeertoestel nodig.


Sous-vide koken is het koken van vacuüm verpakte producten in een waterbad op een constante lage temperatuur. Door middel van deze kooktechniek, zorg je voor een optimale smaak en textuur van gerechten. Je kan sous-vide koken in de stoomoven, in speciale warmwaterbaden, of gewoon - zoals ik het deed - in een kookpot.

Ik koos voor een klassieker in de sous-vide bereidingen: asperges.

Stap 1 Voorbereiden van de zak

Leg de rol in het toestel, trek een stukje uit het toestel tot net voorbij de 'seal-lijn'. Sluit het toestel en druk op de "seal" knop. Wanneer het lichtje uitgaat is de zak onderaan gesloten.


Trek de zak tot de wenste lengte verder en snij af.


Stap 2 Bereid je gerecht

Schil de asperges, doe de harde uiteindes er af. Doe de asperges in de zak.

Voor een achttal asperges: voeg 50 ml olijfolie toe, de zeste van 1/2 citroen en kruid met peper en zout.

Stap 3 Vacumeren

Leg de zak in het toestel, met de opening netjes in het lekbakje.


Sluit het toestel, kies de stand voor vochtig voedsel traag vacumeren en laat de Foodsaver zijn werk doen.



Stap 4 Sous vide bereiden

Zet een kookpot op het vuur en breng het water tot 88°C. Ik gebruikte zelf mijn thermometer die ik ook voor patisserie gebruik. Werkt prima en veel goedkoper dan een warmwaterbad ;-)

Leg de zak met de asperges in het water en laat 40 minuten garen.


Intussen maak je je geklaarde boter en gekookt ei.

Klaar!

Het lijkt een heel gedoe, maar het is een zeer logische en makkelijke bereiding. En de smaak is onovertroffen. Heerlijk zachte asperges, geen waterige smaak. Absoluut een voltreffer!


Asperges zijn een klassieker zei ik al, maar ook vlees kan je bijvoorbeeld perfect sous vide garen. Je bereid het vlees in vacuumzakken en moet enkel nog even 'dichtschroeien' op het vuur. Het is opvallend hoeveel beter de smaken tot hun recht komen bij de trage, zachte, sous vide bereidingen.

Reacties