Risotto met saffraan en truffelolie

Er zijn zo van die dagen dat ik wel iets in gedachten heb om klaar te maken, maar waarbij ik dan 's avonds vaststel dat de pasta op is, dat ik het vlees nog in de vriezer heb laten zitten, dat de kaas een raar uitzicht begint te krijgen, enz. Gisteren was het weer van dattum... Dus dan maar een duik in de voorraadkast en het resultaat was een heerlijke, smeuïge risotto met saffraan en truffelolie.

De zoektocht leidde me naar een potje saffraan en een goede kwaliteit truffelolie die ik laatst cadeau kreeg van Fie. Daar viel zeker wat mee te beginnen!

Foto: Birchbox


Ingrediënten

  • 1 kop risottorijst
  • 1 sjalotje
  • een teentje look
  • een snuifje saffraan
  • 1 klontje boter, + extra voor het fruiten van de ui/risotto
  • 1,5 el truffelolie
  • een glas witte wijn
  • 1,5 liter kippenbouillon
  • versgeraspte parmezaan

Bereidingswijze

Smelt wat boter en olijfolie in een kookpot. Fruit er de ui en look in. Voeg de rijst toe en bak even mee glazig.

Overgiet met de witte wijn en laat verdampen.

Voeg een lepel bouillon toe en laat rustig pruttelen. Voeg de saffraan toe en werk de rijst verder af tot hij gaar is door er telkens opnieuw een lepel bouillon bij te voegen en te roeren.

Wanneer de rijst gaar is kruid je flink af met peper en zout. Voeg het klontje boter toe, de truffelolie en (veel) versgeraspte Parmezaanse kaas.

Laat nog een paar minuutjes rusten & smakelijk!

Tip: wij aten de risotto op zichzelf met een stukje stokbrood, maar dit gerecht lijkt me ook heerlijk met enkele coquilles!

Reacties