zaterdag 13 juni 2015

Smartmat, maaltijden via de koerierdienst

Het is zover! We zijn verhuisd :-)

De afgelopen weken was het rustig op de blog. Wekenlang zijn we bezig geweest met verven, verhuizen en inrichten van onze nieuwe kantoren en woning.
De voorziene verhuisdatum was 27/6, maar door onvoorziene (en nogal stresserende) omstandigheden zijn we wat vroeger moeten verhuizen. Tijdelijk zijn onze meubels nog verdeeld over twee adressen (tja, de verhuisfirma was gereserveerd voor de 27e), maar we proberen alvast weer in een normaal ritme te komen.

In een vorige blogpost gaf ik al aan dat we zochten naar manieren om tijdens deze verhuisperiode snel een gezonde en gevarieerde maaltijd op tafel te zetten zonder zelf een weekmenu te moeten plannen. Daar hadden we nu gewoon geen tijd voor.

Er zijn de laatste maanden heel wat bedrijfjes opgedoken waar je een wekelijks pakket kan bestellen dat aan de deur geleverd wordt. We kozen er de afgelopen weken voor om het Smartmat-concept grondig te testen.


Waarom kozen we Smartmat?

  • Ze hebben naast de gewone varianten ook een éénpersoonsbox, een snelklaarversie en een verggie box
  • Ze werken voornamelijk met lokale en biologische producten
  • Je bent niet gebonden aan een abonnement, kan gewoon eenmalig bestellen, wanneer je zelf wil of wekelijks

Hoe omschrijven ze zichzelf? Smartmat levert wekelijks verse ingrediënten en bijhorende recepten aan huis in heel Vlaanderen, Brussel en Waals-Brabant. Zo helpen ze dagelijks een gevarieerde en gezonde maaltijd op tafel te toveren. Bij het samenstellen van de kookpakketten geeft Smartmat de voorkeur aan lokale, biologische producten zonder overbodige additieven. De hoeveelheden van de ingrediënten worden ook precies berekend en volledig verdeeld over de verschillende recepten, zodat er geen onnodige restjes overblijven. De recepten variëren zo dat elke maaltijd telkens opnieuw verrast, makkelijk te bereiden is en in de smaak valt bij groot en klein. Hun doel is het koken eenvoudig te houden, maar je toch heerlijk lekkere maaltijden op tafel te laten toveren.

Op een woensdagochtend begonnen we eraan. We hadden weer werkelijk niets meer in huis en wilden vanaf de week erop de Smartmat bestellen. We kiezen een menu (quick & easy voor 2) en klikken op bestellen. Alleen... dat blijkt niet te gaan. Je moet ten laatste bestellen op dinsdagavond voor de levering van de maandag erop. Dat is toch wel héél erg lang vooraf. Een mailtje naar de klantendienst geeft ons een mooi voorgekauwd tekstje terug (waar ze zelfs de moeite niet gedaan hebben om mijn naam in hetzelfde lettertype als de gekopieerde tekst te zetten). Volgens Smartmat zullen we hopelijk vanzelf wel merken waarom het zo vroeg moet, omwille van de verse producten.

Nog een weekje overbruggen met andere gerechten dus, en we bestellen voor de week daarop. Op donderdag krijg je nog een mailtje met het leveringsuur (tijdspanne van 1 uur).

De koerierdienst (wel supervriendelijk trouwens) komt op maandagavond netjes het pakket afleveren. We zijn alvast in de wolken: verse producten, goede porties, gevarieerd. Niets op aan te merken. Maar ik blijf erbij, je hebt echt géén week nodig om dit op voorhand te bestellen. Dat is gewoon larie.




We beginnen dag 1 vol goede moed aan het recept. Let wel, dit is een maandag. We zijn gaan werken, nadien nog gaan verven in de nieuwe woning en om 8u beginnen we aan ons 'snel klaar' recept... dat dan maar liefst 45 minuten in beslag zou nemen. Eh?! Uiteindelijk blijkt dat als je even doorleest en iets logischer nadenkt dan de opgegeven volgorde, je de recepten vaak wel wat sneller kan maken, maar toch.

Enkele dagen later zie ik in de ingrediënten "suiker" staan. Ik moet waarschijnlijk niet vertellen dat mijn hart even bleef stilstaan... Suiker in een hoofdgerecht, waar het dan nog compleet overbodig is. We stellen gelukkig wel vast dat je waar suiker of honing gebruikt worden, je deze eenvoudigweg kan weglaten in het recept en nog steeds een smakelijke maaltijd op je bord tovert.

Onze conclusie over week 1: gevarieerd en lekker, maar niet zo heel erg snel. Elke week krijg je vlees en 1 x vis, aardappelen, rijst, couscous, tarwe, enz. We zijn zeker tevreden over de kwaliteit en smaak, maar hebben een wrang gevoel over de klantendienst/service. We vinden dit echter wel een ideale oplossing voor onze situatie en besluiten om de komende weken opnieuw te bestellen.

We bestelden intussen een paar keer de quick & easy voor 2 personen, éénmaal de eenpersoonsbox (de wederhelft was een aantal avonden weg) en éénmaal de gewone tweepersonenmenu. Geen enkel menu leek heel erg snel, maar alle porties waren wel ruim voldoende voor 2 volwassenen + 1 kleuter (of 1 volwassene + 1 kleuter).

De wederhelft merkt intussen wel op dat "ze werkelijk overal wortelen insteken". Heb je een wortelhater in huis, is de formule dan ook niet aan te raden.

De klantendienst is niet onze favoriete contact. Vorige week met de adreswijziging hadden we voor het eerst een vriendelijke en behulpzame dame aan de lijn. Eerder kreeg ik bij elk contact (3 keer) een voorgekauwd standaardantwoord. Onpersoonlijk en cru gezegd ook helemaal niet behulpzaam.

We blijven echter wel bestellen. Wanneer we voor- en nadelen naast elkaar leggen primeert voor ons ook de kwaliteit en de zekerheid dat we minder afval hebben (alles is echt juist uitgemeten), de variatie en gezonde voeding.

Voordelen:

  • Alles wordt netjes thuis geleverd
  • Geen zorgen over wat te maken
  • Gevarieerd
  • Minder overschotjes 
  • Geen abonnement


Nadelen:

  • Vroeg bestellen
  • Klantenservice en communicatie
  • Niet geschikt voor wortelhaters
  • Suiker in recepten 
  • Niet echt snel klaar 

Sinds kort heeft Smartmat ook een ontbijtbox, maar deze hebben we nog niet getest. Ik vrees ook dat deze niet suikervrij zal zijn.

We hebben ook enkele keren het fruitpakket-klein mee besteld, maar merkten hierin weinig variatie en vonden de prijs voor 2 appelen, 2 peren en 2 sinaasappelen nogal hoog. 

Heb je zelf interesse om één van hun pakketten eens te testen? Als je bestelt via deze link krijg je niet alleen de 10€ korting bij de eerste bestelling, maar daar bovenop nog 5 € extra korting! Je bent niet gebonden aan een abonnement, dus misschien de ideale manier om het zelf een keertje te testen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten