Balletjes in tomatensaus met éxtra veel groenten

Ik kook niet vaak met de microgolfoven, maar ik kreeg onlangs een leuke kookpot die bruikbaar is in de microgolf en de traditionele oven. De kookpot was een Sinterklaascadeautje en is van Tupperware. Nu heb ik zelf immens veel potjes van het alomgekende merk in huis, maar deze had ik nog niet: een Ultra Pro. Mag in de vaatwasser, microgolf en gewone oven! En voor mij een super voordeel: de schaal weegt amper iets. Ik gebruik super graag mijn Staub cocotte, maar ik heb heel wat krachtverlies. Een lichte schaal is dan toch een pak handiger.

Ik koos voor balletjes in tomatensaus met extra porties groenten. 


Onlangs kreeg ik ook een potje Gomasio kruiden. Deze verwerkte ik in dit gerecht. Gomasio is een van oorsprong Japanse kruidenmengeling met zout en fijngemalen geroosterd sesamzaad. Heel lekker in allerhande gerechten en op vlees!

Ingrediënten

  • 500 gram gemengd gehakt
  • 1 ei
  • Paneermeel
  • 1 ui
  • 3 stengels selder
  • 1 grote wortel
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 1 el tomatenconcentraat
  • 4 roma tomaten (pruimtomaten)
  • 4 el Olijfolie
  • 1 el Balsamicoazijn
  • Gomasio kruiden


Bereidingswijze

Snipper de ui fijn. Snij de selder in blokjes. Meng met een eetlepel olijfolie in de UltraPro. Gaar onder deksel 4 minuten in de microgolf (Medium stand +/- 600 watt). 

Voeg het tomatenconcentraat en de tomatenblokjes toe, meng goed. Kruid met gomasio. Gaar nogmaals 6 minuten onder deksel in de microgolf (medium).

Snij de pruimtomaten in schijfjes. Meng met 3 el olijfolie en 1 el balsamicoazijn. Kruid met gomasio.

Maak het gehakt klaar. Meng het gehakt met ei en paneermeel. Kruid met gomasio. Vorm er balletjes. Maak ze niet te groot, ongeveer de hoeveelheid van een ijslepel.

Verwarm de oven voor op 220°C.

Voeg de balletjes bij de saus, meng goed. Verdeel er de tomatenschijfjes over.

Bak zonder deksel gedurende 30 minuten in de oven.

Serveer met puree.


Reacties