Kruidige pitabroodjes

Ik bracht onlangs wat pitavlees mee van de slager. Ik maakte hiermee een pitagerecht met extra ui, paprika en champignons tussen. En toen kwam ik tot de vaststelling dat ik geen pitabroodjes in huis had. Ik besloot op zoek te gaan naar een recept om naar mijn eigen hand te zetten. 

De broodjes bleken niet alleen heel lekker, maar ook heel eenvoudig om te maken. Dit is zeker een blijver op het menu!


Ingrediënten

  • 210 gram bloem
  • 1 tl zout
  • 4 gram gedroogde gist
  • 35 gram melk
  • 90 gram water
  • 40 gram arachideolie
  • 8 gram Ellphi zoetstof
  • 1 tl geroosterd sesamzaad
  • 1 tl karwijzaad
  • 1 tl gemalen komijn
  • 1 tl currypoeder

Bereidingswijze

Doe alle ingrediënten, behalve de kruiden, in de keukenrobot en kneed tot een glad deeg. Voeg op het einde de kruiden toe en meng nog een minuutje.

Bol het deeg op en laat een halfuurtje afgedekt rusten.

Sla het deeg plat, verdeel in 6 en maak er platte rondjes van. Dit kan je zo met de hand doen, het hoeft niet helemaal mooi egaal te zijn.

Laat de 6 deegplakken nog een halfuurtje rusten tussen bakpapier.

Verwarm de oven om 160°C. Bak de broodjes in 12 minuten gaar (op een vel bakpapier).
Laat afkoelen op een rooster.*

Toast de broodjes voor het serveren nog even in de broodrooster. 

Smakelijk!

*Omdat ik in tijdsnood zat heb ik ze niet helemaal laten afkoelen. Het is echter wel belangrijk om ze nog even na te toasten in de broodrooster (of onder de ovengrill). Anders zijn je broodjes niet helemaal gaar en niet luchtig genoeg om door te snijden en te vullen.

Reacties