Kaasfondue met Cheddar & Bier

Morgen vieren de Ieren Saint Patrick's Day, hun nationale feestdag. Overal in Ierland wordt dit uitbundig gevierd met openluchtconcerten, kermis, een grote optocht en vuurwerk bij de rivier de Liffey in Dublin. Groen is de kleur die met het festival wordt geassocieerd. Feestgangers dragen meestal groene kleding en men kan bijvoorbeeld groen bier kopen op deze dag. Ook in andere landen nemen veel mensen dit feest over. Het heeft wel wat, dat gekke, dat "groene".

Als ik denk aan Saint Patrick's Day denk ik ook steeds aan allerhande groene klavertjes, eten en drinken. Bij de Ierse keuken denk ik dan weer aan sodabread, colcannon, bier en whiskey. Eerder postte ik al wat groene hapjes, recepten met Iers lamsvlees en andere klassiekers. Dit jaar besloot ik om te werken met bier.

Behalve Guinness is Iers bier in België echter niet makkelijk te vinden, dus werd mijn recept een Belgische versie van een Iers geïnspireerd gerecht: een kaasfondue met pils en cheddar. Eenvoudig te bereiden en erg lekker!


Om er toch dat groene in te krijgen, koos ik voor de "groene" tabasco: Jalapeno. Je kan onderstaande recept ook perfect maken met gewone tabasco, maar de (iets mildere) groene versie werkte hier perfect.

Ingrediënten
  • 1 flesje Cristal Alken (of ander pilsbier, maar dit had ik - lekker Limburgs - toevallig in huis)
  • 375 gram Cheddar (geraspt)
  • 2 el maïzena
  • 1 lookteentje
  • 1/3 koffielepel Dijon mosterd
  • Enkele druppels Tabasco Jalapeno

Om te serveren
  • Rustiek brood, in blokjes
  • Gegaarde krieltjes
  • Appel, in partjes

Bereidingswijze

Verwarm het bier samen met het fijngesnipperde lookteentje, de mosterd en de tabasco op een laag vuur.

Meng de geraspte kaas met de maïzena.

Voeg de kaas al roerende bij het biermengsel en laat smelten tot een mooi geheel.

Serveer in een fonduepot, met het brood, de krieltjes en de appel om te dippen.

Smakelijk!

Reacties