Huisgemaakte kroketten

Verse kroketten... het hoort zo bij de feestdagen. Tijdens mijn kindertijd vierden we Kerstavond steeds bij 'ma en pa', mijn grootouders langs vaderskant. Ik ging de dag voordien al naar hen toe en mocht dan helpen met de voorbereidingen van het feestdiner. Ik ben er ook rotsvast van overtuigd dat mijn kookmicrobe er gekomen is onder invloed van ma. Het diner was elk jaar klassiek hetzelfde:

Zalmcocktail

Mini-koninginnenhapje

Kippensoep

Rosbief, kroketten, witte kool met bechamelsaus, groene boontjes 'in't zuur'

Kerststronk

Een oerklassiek menu, maar o zo lekker. Ik was en ben nog steeds dol op ma's videeke, kippensoep en boontjes in't zuur. De rosbief was perfect 'rood' en ik at me steeds te pletter.

Wat waren mijn taakjes als kind? Ik herinner me vooral de balletjes rollen voor de soep en videe, en de kroketten wentelen in de bloem, het eiwit en paneermeel.


De liefde voor eten heb ik duidelijk ook meegegeven aan de dochter. En de liefde voor verse kroketten heeft ze duidelijk ook. Toen ik laatst een zondagmiddag gespendeerd had aan kroketten kreeg ik de opmerking "mama, dit is zo lekker. Weet je, je moet dat nooit meer kopen, maak dat maar gewoon zelf". Ja kind, uiteraard... mama zal altijd wel uren spenderen voor een stapel kroketjes ;-)

Maar kom, voor de feestdagen mag het wat extra zijn, en maken we dus zelf kroketten. 

Hoe? Je maakt een vaste puree, zonder melk (dan barsten de kroketten open). Ik maak een puree met 1 kg aardappelen, 1 ei, een klontje goede boter, peper, zout en nootmuskaat. Stamp zeker goed fijn, zodat je geen klontertjes hebt. Laat de puree goed afkoelen en vorm van de koude puree kroketten. dit gaat het makkelijkst met een "Millecrocquettes", een toestel waarmee je meteen vier rijtjes kroketten krijgt.

Wentel de kroketten vervolgens in bloem, eiwit en paneermeel. Bewaar ze in de koelkast tot je gaat bakken.



Reacties