Lasagne met pompoen en kale

We gaan stilaan richting Halloween, en de pompoenen vliegen ons rond de oren. Ik had zelf nog een fors exemplaar liggen uit de moestuin én kreeg van Tante Laurette ook een oversized pompoen cadeau. Aangezien we hier dol zijn op pompoentaart, koos ik ervoor om pompoenpuree te maken. De pompoen was echter zo groot, dat ik een beetje té veel puree had en dus zocht ik naar een alternatief. Dat werd een lasagne met pompoen en kale (boerenkool).


Maar eerst de puree. Ik maakte deze vroeger in de snelkookpan. Maar mijn snelkookpan werkt niet op inductie, dus schakelde ik over op de crockpot. Het duurt wat langer, maar is zo makkelijk! Je snijdt de pompoen in grote stukken (ik deed hem in 8), haalt het middenste eruit en doet de ongeschilde stukken in de slowcooker. Gaar 3 uur op hoge temperatuur. Laat afkoelen en pureer het vruchtvlees. Klaar!

Ik vries de puree meestal in porties van 2 cups in. Dit is net voldoende voor een taart. Voor deze lasagne heb je 3 cups puree nodig.

Ingrediënten
  • Lasagnevellen
  • 3 cups pompoenpuree
  • 150 gram boerenkool (kale)
  • 1 ui
  • 1 teentje look
  • 1,5 cup geraspte grana padano
  • 1 brikje room
  • 1 cup melk

Bereidingswijze

Snipper de ui en look fijn. Fruit aan in wat olie. Voeg de kool toe en fruit verder tot de kool zacht is.
Kruid met peper, zout en nootmuskaat.

Meng 2 cups pompoenpuree met 2/3 van de room, 1 cup grana padano en kruid met flink wat peper, zout en nootmuskaat.

Neem een ovenschotel. Giet er de melk in. Leg 1 laagje pastavellen, de helft van het pompoenmengsel en de helft van de kool. Herhaal deze 3 lagen. Eindig met nog een laagje pastavellen.

Meng de overige pompoenpuree met de rest van de room en overgiet er de pasta mee. Werk af met de rest van de grana padano.

Bak gedurende 25 minuten in een op 200°C voorverwarmde oven.

Smakelijk!

Reacties