Herfst in de tuin

Je zou het niet zeggen, maar we zitten volop in de herfst. Met gisteren temperaturen van 27°C leek het anders echt gewoon volop zomer. Ik zit dan ook al enkele weken met een dubbel gevoel in mijn moestuin... de herfstvruchten zijn rijp, en toch vind ik het nog altijd een ideaal weertje om te gaan zaaien ;-)

Wij trokken gisteren op die mooie nazomerdag naar Bokrijk en ook daar genoot ik van de prachtige kleuren en geuren in de "moestuin van de pastoor" en het Arboretum. Ik vond er ook enkele originele plantjes waar ik toch wat meer over wou weten.


De Lampionplant trok meteen de aandacht. De kleine fleurige 'lampionnetjes' passen helemaal bij deze pre-Halloween periode. De besjes in de lampionnen zijn eetbaar, en het zijn een soort van physalis die je in de supermarkten vaak kan vinden rond Kerst (al zijn het in de winkel eerder oranje besjes in een beige/bruine lampionnetje).


Het is volop het seizoen van de kweeperen, en dat kon je merken. De bomen hingen overvol met lekkere vruchten. Op deze blog kon je eerder al een recept vinden voor kweeperengelei.


Andere aandachtstrekkers waren het mooie 'blinkende' Glad Parelzaad, de pepertjes (rood en zwart) en het zwart peperboompje. Ben je op zoek naar wat plantjes om je tuin op te vullen, dan zitten hier zeker mooie exemplaren tussen! De planten zijn niet giftig, hebben soms een medicinale werking (glad parelzaad), hebben eetbare vruchten, of zijn ecologische toppertjes in de tuin.


Reacties