Back 2 School - op een duurzame wijze?

In de kranten kan je de laatste dagen niet naast de 'terug naar school' artikels kijken. Een vaak terugkomend thema is dat meer en meer scholen proberen om duurzaamheid te promoten. Koekjes en boterhammen mogen niet in wegwerpverpakkingen zitten, afval wordt terug mee naar huis gegeven, enz. Op Facebook zag ik hierop enkele reacties waarop ik besloot om toch ook even mijn idee van me af te schrijven.

Onze dochter (Ze gaat al naar het tweede leerjaar! Help!) gaat naar school in onze gemeente. Een leuke, multiculturele school met kleuter- en lager onderwijs. Ook hier geldt al jaren dat tussendoortjes en lunch moeten worden meegegeven in doosjes, zonder aluminiumfolie of papiertjes. Ik vind dat best oké. Wie de blog wat volgt weet dat ik zelf probeer om afval te verminderen. Ik ga naar de markt of winkel met mijn herbruikbare groentezakjes, en we sorteren netjes alle afval. En toch hebben we nog zoveel...


Maar terug naar de school. Little miss is een fruitmonstertje. Ze neemt nog liever 2 x fruit mee dan fruit en een koekje. Dagelijks krijgt ze dus 1 tussendoortje met fruit, en ook in de brooddoos stop ik wat fruit als dessertje. Ik vind het wel hilarisch om te zien dat dan bijvoorbeeld de takjes van de druiven, of het groene kroontje van een aardbei mee terug naar huis moeten. Dat lijkt me niet meteen onder de noemer 'duurzaamheid' te vallen (je kan die dingen perfect composteren!) maar onder 'we houden onze afvalkost zo laag mogelijk dus neem maar terug mee naar huis'. Maar goed, dan sorteren we dat thuis wel.

En er zijn ook zoveel leuke doosjes en drinkflessen, dat het overtuigen van je kinderen zeker geen probleem mag zijn. In ons standaard-assortiment zit een bananendoos (want de banaan kreeg anders bruine plekken... *zucht*), een appeldoos, en heel wat kleinere doosjes voor stukjes fruit en koekjes. Voor de lunch kiezen we een brooddoos met vakjes en een drinkfles.

Onze favorieten?
  • In de winter kiezen we een kleine plastic drinkfles van Tupperware in de vorm van een diertje.
  • Voor de zomer gaan we over naar de zwaardere flessen van Klean Kanteen, die de drankjes lekker fris houden.
  • Brooddozen en doosjes van Ecolunchbox van metaal hebben een goed formaat en zijn duurzaam.
Dit jaar geen nieuwe doosjes voor onze meid. Ze heeft nog voldoende doosjes, en de boekentas kan nog zeker een jaartje mee. Enkel de drinkfles begon te lekken na drie jaar rondgooien, dus deze werd vervangen. En eigenlijk moet ik toegeven dat zelfs ik dat jammer vond. De nieuwe spulletjes die ik zag bij De Gele Flamingo vond ik persoonlijk geweldig!


Langs de andere kant stoort het me dan wel mateloos dat we stapels en stapels papier krijgen op een schooljaar met informatie en agendaberichten. De kinderen hebben een schoolagenda, en er is een kalender op de website. Er bestaan ook allerhande systemen à la Smartschool. Zou het niet handiger zijn om hiermee te werken? Qua duurzaamheid kan dit volgens mij wel tellen. Ik kan me niet voorstellen hoeveel papier er op een schooljaar verkwist wordt...

Alleszins: de laatste vakantiedagen kabbelen rustig voort en de spanning stijgt toch wel bij onze meid. Ik hoop dan ook vooral dat alle kinderen een fijne eerste schooldag zullen hebben, of ze nu hun koekje in een doosje of een papiertje moeten steken ;-)

Reacties