Op stap in Durbuy

De zomer is in aantocht en dan is er weer meer tijd voor vakanties en uitstapjes. Wij konden niet meer wachten en trokken vorige week alvast een weekendje naar Durbuy voor wat quality time en rust.

België's kleinste stadje is een echte toeristische trekpleister, met toch ook heel wat leuke en verrassende adresjes. We genoten van het pittoreske dorpje, deden enkele klassiekers zoals een rondrit met het treintje (hé, de dochter was mee!) en genoten van culinaire pareltjes. Omdat het niet allemaal rust moest zijn brachten we ook een bezoekje aan Adventure Valley Durbuy. Onze tips en meningen lees je dan ook in deze blog.


De randparkings in Durbuy zijn best prijzig. Als je een hotel boekt dat parking aanbiedt is het zeker de moeite om dit bij te boeken. Ik parkeerde bij aankomst eerst op de randparking omdat ik dacht dat ik nog niet in de hotelparking mocht. De prijs van het parkeerticketje tikte toch wel stevig aan, ik was maar al te blij dat ik nadien in de voorziene parkeergarage mocht staan!

Le Clos des Récollets

Wij kozen voor hotel Le Clos des Récollets. Een prachtige ligging midden in het historisch centrum, schitterende gebouwen in Ardeense stijl, mooi, ruime kamers en een rustige sfeer. Echt genieten!


Na een middagje rondwandelen gingen we 'even' naar de kamer om ons op te frissen. Een uurtje later werd ik wakker omdat de wederhelft foto's stond te maken van de dochter en mezelf... beiden ingedommeld op de wel heel erg comfortabele bedden.


Het restaurant van het hotel beschikt over een ruim en gezellig terras. Chef Frédéric werkte tot 2000 onder de vleugels van Yves Mattagne bij Sea Grill en nam toen Le Clos des Récollets over. We genoten intens van het Menu Gourmand met aangepaste wijnen. Voor de kinderen is er een apart kindermenu voorzien, dat de goedkeuring van little miss kreeg.


Gemarineerde makreel met rode bieten, room van mierikswortel,
frambozenvinaigrette en kruisbessen
*
Witte asperges en op de huid gebakken zeebaars,
versheid van tomaten en basilicum, beurre blanc van asperges
*
Lamsfilet, kaviaar van aubergines, lente groentjes, saus met tijm
*
Kaasbordje

Mijn favoriet? Asperges met zeebaars. A-b-s-o-l-u-u-t en zonder enige twijfel een prachtig gerecht. Ik ben sowieso al fan van zeebaars én asperges, maar dit gerecht was top. Zelfs de wederhelft, die niet zo'n fan van vis is, vond dit uitsteken boven de andere gerechten. Heerlijk! 



En ville…

Zoals gezegd trokken we het stadje in. Kuieren door de kleine straatjes (denk aan je schoenen! Ik was heel blij dat ik sneakers gekozen had...), binnenlopen in kleine winkeltjes, terrasjes... heerlijk.

Vooraf was ik wat wantrouwig. Marc Coucke kocht zowat half Durbuy op en wil met zijn project La Petite Merveille de stad opnieuw een mooi elan geven. Hij maakt echter vaak de vergelijking in oppervlakte met Disneyland en dan gaan mijn stekeltjes omhoog staan. Maar we moeten toegeven dat hij hier prachtig werk geleverd heeft. De vernieuwingen aan bijvoorbeeld Le Sanglier des Ardennes (waar ook Wout Bru mee in het verhaal stapte) zien er prachtig uit.

Eén van de eerste vernieuwingen die werden doorgevoerd zijn de toeristische treintjes. Er rijden nu mooie witte, elektrische treintjes een toertje door de stad, naar een uitkijktoren bovenaan. Een topper voor de dochter natuurlijk. (Prijs: 6€ voor volwassen, 4€ voor kinderen)


Ik herinnerde me ook nog dat ik als kind al onder de indruk was van de traditionele slager Bodson. Ook daar gingen we uiteraard weer langs. Ik kon het toch niet laten om met een portie Ardense ham en droge worst huiswaarts te keren.


En we gingen nog verder op zoek naar lekkere adresjes. Tegenover hotel Le Clos des Récollets kan je de winkel van St. Amour Confiture vinden. Ook weer, een echt toeristisch plekje met allerhande streekproducten. Maar leuk om twee redenen: de leuke inrichtingen én het gamma aan lokale confituren.



Tortuga Bar

En plots botsten we op de meest bizarre cocktailbar die ik ooit gezien heb. Geen klassieke hotelbar, geen mooi ingerichte zaak, maar een ietwat rommelige, volle zaak helemaal in piratenthema. Maar met lekkere Caipirinhas en meer, dus dat zat goed. Ben je in de buurt van Durbuy, dan kan ik je toch alleen maar aanraden om hier even te stoppen.




Adventure Valley Durbuy

Ik zei het eerder al: Marc Coucke investeert in Durbuy, en dat merk je hier wel. Het spreekt mij eerlijk gezegd niet zo erg aan om te gaan klimmen, mountainbiken, enz. maar zelfs ik kreeg zin om in actie te schieten in de Avonturenpark.

Bij aankomst koop je een bandje (wit, groen, blauw, rood) en een parkeermunt (7€) en dan kan je de ganse dag allerhande activiteiten doen.

De wederhelft was niet van plan om ook maar iets te doen, dus voor hem namen we een gratis wit bandje. Dit geeft toegang tot het terrein en de speeltuin.

Voor de dochter en mezelf werd het een groen bandje (25€ volwassene, 20€ voor kinderen). Hiermee krijg je toegang tot
  • Speeltuin
  • Tubing slide
  • Bike park (mountainbike)
  • 3D Labyrint
  • Nettenpark
  • Nature Walking Challenge

De dochter is nog wat jong (7 jaar) en was te bang voor het mountainbiken en woog te weinig om de tubing slide te mogen doen, dus bleven nog de wandeling, het labyrint en het nettenpark.

Het labyrint was een topper. Hierin zit namelijk ook een sky walk, en uiteindelijk ga je wandelen doorheen het parcours boven de klimmers! Een prachtig uitzicht en een prachtige ervaring. De wandelbruggen met het nettenpark vond ze ook heerlijk. De nature walking challenge moesten we overslaan want mama had hier geen energie voor ;-)


De dochter genoot met volle teugen, maar mama kon toch een gevoel van "teveel betaald" niet onderdrukken. Ik las her en der achteraf nog wel wat commentaren op het feit dat de kinderen nog te klein zijn voor het bike park en de tubing slide. Zou het niet beter zijn om een apart bandje te voorzien voor mensen met kleinere kinderen (6-8 jaar) die enkel de speeltuin, labyrint, nettenpark en wandeling willen doen? Dat lijkt mij een prima alternatief!

Ga je met oudere kinderen of onder volwassenen dan is dit een schitterend domein. Zelfs ik kreeg goesting om in het klimbos aan de slag te gaan. De wederhelft bekeek me of ik een alien was, dus ik vermoed wel dat ik op zoek moet naar andere slachtoffers om dit eens te kunnen doen ;-)

Het park promoot zelf heel erg hun (ruime) terras en Bar'Bru (ook weer met medewerking van Wout Bru). Wij kozen er voor een hamburger met frietjes. Mooi geserveerd, maar keihard broodje. Bovendien koos ik de hamburger omdat er bitter weinig keuze was: een broodje of een burgermenu. Weinig fantasierijk toch? De bar zat dan ook nog eens vol vliegen, wat het zeker geen topper maakte. Ruimte voor verbetering zie ik dan ook vooral in de horeca van het domein.



Reacties