Homemade Oliebollen

Je kunt er in deze periode niet naast kijken: de krantenartikelen en reclames over oliebollen zijn alomtegenwoordig. Oliebollen (of smoutebollen) worden traditioneel gegeten bij oudjaar. Maar waarom eigenlijk? Ik maak ze zelf af en toe rond middernacht (lees: mocht ik nog wakker zijn), maar geen idee waar het gebruik van komt...

Wikipedia maakt ons er niet echt wijzer op. Er zijn drie theorieën over de oorsprong. Volgens sommigen komt uit de Germaanse tijd, anderen wijzen richting de Middeleeuwen of zelfs Portugal. Wat er ook van is, we eten ze met smaak op rond deze periode.

Je kan uiteraard op heel wat plaatsen oliebollen kopen. In België voornamelijk op de kermis, in Nederland vind je overal wel oliebollenkramen. Vaak vullen de Nederlanders de bollen ook met rozijnen en dergelijke.

Ik maak ze zelf om twee redenen: het is gewoon echt eenvoudig, én je bent tenminste zeker dat het deeg suikervrij is. Ik wil dan ook graag mijn variant delen. Veel plezier ermee & fijne eindejaarsdagen!


Ingrediënten
  • 200 gram bloem
  • 1 ei
  • 8 gram gedroogde gist
  • 20 gram zoutloze boter
  • 250 ml halfvolle melk
  • 1/2 tl zout

Bereidingswijze

Zeef de bloem in een mengkom.

Doe de gist bij de melk.

Smelt de boter op een zacht vuur. Voeg de boter toe aan het gist-melk-mengsel. 

Splits het ei. Doe de dooier bij de melk. 

Voeg de melk, boter, gist, dooier toe aan de bloem en meng tot een geheel. Meng er het zout onder.

Klop de eiwitten stijf en spatel ze onder het deeg.

Verhit olie in de frituurpan op 180°C. Schep met een ijsschep deeg in de frituurpan en bak de oliebollen goudbruin. Bak er niet te veel in één keer (ik doe er meestal een viertal in de pan) en draai ze halfweg het bakken om.

Serveer ze met een zoetstof naar keuze.

Smakelijk!

Reacties