De "lelijke" groenten van Delhaize op de BBQ!

Eind juli 2015 lanceerde Delhaize voor het eerst een actie waarbij je zogenaamde “lelijke” of “gekke” groenten kon kopen. Ik was meteen enthousiast en postte hier vorig jaar al over op de Facebookpagina van Tineke's Cucina. Jammer genoeg was het aantal winkels dat meedeed beperkt. Dit jaar kunnen echter veel meer mensen de gekke groenten in hun winkels vinden want Delhaize zal ze dit jaar aanbieden in meer dan 100 supermarkten. Ik ging dus meteen naar de winkel in Tessenderlo en haalde mijn kistje groenten!

“Gekke” of “lelijke” groenten zijn groenten die afwijken van de gangbare “mooie” vorm maar wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen. Je krijgt ook dit jaar voor 3,99 euro een kistje van minimum 3 kilo “lelijke” groenten. Het gaat om een mengeling van tomaten, courgettes, aubergines, paprika en komkommer. Heerlijke, eenvoudige producten dus waar je alle kanten mee op kan. Ik koos ervoor om ze te grillen op de BBQ en er een heerlijke salade van gegrilde groenten mee te maken (recept onderaan!).


Persoonlijk vond ik dat "lelijk" nogal meevallen. We hebben hier zelf een moestuintje en mijn grootvader had hele velden met groenten toen ik kind was. Ik ben dus wel wat gewend van rare groenten. Ik herinner me dat er bij mijn grootouders elk jaar wel de lelijkste aardappel van het veld op de schouw werd gezet. Eén keer had ik met een "tweelingpatat" de grappigste gevonden ;-)

Maar laat ons eerlijk zijn: zo'n kromme aubergine, of een gerimpelde tomaat hoeft toch helemaal niet afgekeurd te worden? Aan de smaak doet het zeker niets!


Een persoonlijke reden voor mij om hieraan mee te doen is de gedachte dat wanneer de groenten niet zo perfect zijn, ze waarschijnlijk ook minder pesticiden en dergelijke bevatten. Of dat effectief zo is weet ik niet, maar 't is het gedacht dat telt voor mij.

Wil je ook aan de slag met een kistje lelijke groeten? Hier kan je de deelnemende winkelpunten vinden.

Onze recept werd dus een salade van gegrilde groenten en met feta en verse tuinkruiden, helemaal in het verlengde van het mooie lenteweer. Genieten!



Met deze salade kan je alle kanten uit: lekker gewoon als lunch (eventueel met een stukje knapperig stokbrood), maar ook als bijgerecht bij gegrild vlees.

Serveren kan warm of koud.

Ingrediënten

  • "lelijke" groenten: aubergine, courgette, paprika, tomaat
  • fetakaas
  • verse basilicum
  • verse munt
  • peper, zout, olijfolie

Bereidingswijze

Snij de aubergine en courgette in plakken (in de lengte), snij de paprika middendoor en verwijder de zaadlijsten.

Bestrijk alle plakjes groenten met olijfolie.

Grill ze gaar op de BBQ.

Snij de tomaat in plakjes. Snij ook de gegrilde paprika in kleinere reepjes.

Verdeel de groenten op een schotel, kruid met peper en zout, verkruimel er de feta bovenop en werk af met basilicum en munt.

Omdat alle groenten gegrild werden met olijfolie deed ik er geen extra olijfolie bovenop. Merk je dat jouw groenten toch wat droog zijn doe je er best nog wat extra olijfolie op.

Reacties