Christmas dinner - de voorbereidingen

Enkele weken geleden mocht ik aanschuiven aan de feesttafel voor het nieuwjaarsdiner van Carrefour.

In het mooie kader van Les Filles (Brussel) mochten we aanschuiven voor de heerlijke gerechten van Avocado van de Duivel en Mi'Dinettes. We kregen een prachtig en lekker menu voorgeschoteld in een wel heel feestelijk kader. Toen ik dan nadien de vraag kreeg van Carrefour (en persbureau Walkie Talkie) of ik zelf ook geen feestmenu wou maken in deze stijl was de reactie meteen en volmondig "ja!".


Wat had ik me daar toch weer op de hals gehaald... Een feestmenu begin december, wanneer ik anders nog volop in de voorbereidende fase zit... recepten aanpassen (suikervrij, hier en daar wat details wijzigen naar onze smaak)... mensen uitnodigen... en o ja: ik moest natuurlijk ook wel wat decoratie voorzien. Maar: het lukte! Afgelopen week hadden we een leuk feestje met enkele familieleden. We kozen voor een kerstfeestje omdat dat nu eenmaal meer ons ding was, maar het resultaat bleef hetzelfde: een fijn menu, een leuk thema en een gezellige boel.

Omdat zo'n kerstmenu wat uitgebreid is, en omdat ik veel te vertellen heb over dit alles, komen de recepten in verschillende stadia. De komende dagen krijg je heel wat recepten te zien, van hapje tot suikervrij dessert. Maar we beginnen vandaag met de decoratie en het shoppen!

Decoratie dus... Laat ik daar nu net geen krak in zijn... Gelukkige waren Kim & Kim van Mamzel bereid om me hierbij te helpen.
Kennen jullie Mamzel niet? Je weet niet wat je mist! Mamzel doet "fijne cadeautjes, ook voor jezelf". Soms tot wanhoop van de wederhelft ben ik hevig fan van Mamzel. Van wasmanden en wc-borstel tot rescue shoes... ik heb het gekocht.


Wil je op een leuke en snelle manier winkelen? Dan kan je terecht in de webwinkel van Mamzel. Kadootje nodig of om jezelf te verwennen? Mamzel heeft bijna alles op voorraad en kan dus snel je bestelling bezorgen. Je kan ook een mamzelparty organiseren als je samen met je vriendinnen al die mooie dingen eens wilt besnuffelen. En nu bleek dat ze ook een heel gamma artikelen hebben die kunnen dienen als decoratie voor je feesttafel of living. Heerlijk gewoon!

Met de deskundige hulp van Kim S. werd het decoratiemateriaal uitgekozen. Omdat onze kerstboom met zilver opgemaakt is, kozen we voor zilver en zwart. Thema - check!



Mijn favorieten? Het lotusbloempje als tandenstokerhouder, de glitterende kerstboompjes, de papieren rietjes-met-motiefje en de honeycombs (de grote papieren bollen).



De decoratie was dan een feit, het eten moest nog komen. Inkopen doen voor de feestdagen vind ik meestal geen pretje: een drukte in de supermarkt, zoeken achter alle ingrediënten, enz. Niet meteen mijn ding. Ik koos ervoor om dit te vermijden en testte in één moeite de Carrefour Drive optie mee uit. Bij elke grote supermarkt kan je tegenwoordig je boodschappen online bestellen en afhalen in de winkel. Carrefour voegt daar iets extra aan toe en de boodschappen worden naar je wagen gebracht en ingeladen. Het leek wel op de drive-in van een fastfoodketen :-)

Ik gaf alles netjes in vanuit mijn zetel op zondag. Maandagavond na het werk passeerde ik langs de Carrefour Drive in Kuringen (voor mensen uit de buurt: de grote Carrefour, de vroegere Biggs). Het was koud én nat... maar ik mocht in mijn auto blijven zitten. Even de barcode scannen en de boodschappen zouden volgen. Na vijf minuutjes echter nog niemand te zien... mijn humeur zakte mee weg met het weer.... (ik ben niet de meest geduldige persoon) Maar er hing een papiertje dat je moest bellen als ze er na vijf minuten niet waren. Zo gezegd, zo gedaan. Even op het belletje drukken, naam vermelden en de vriendelijke man ging zo komen.

Eh ja, foto vergeten (het was koud... en het was nat...)
En dat moet ik wel zeggen: vriendelijk was hij wel. De medewerker van Carrefour kwam er quasi meteen aan met mijn overvolle kar, legde me het systeem volledig uit, excuseerde zich dat het nog niet zo vlot ging, en overliep de items die vervangen waren of er niet waren. De man was zo vriendelijk en vlot dat mijn humeur weer omhoog ging!

Eén van de items die ik nodig had voor mijn recepten was er niet. Ik kreeg dan zelfs de belofte dat mocht het 's anderendaags binnen komen, men mij een sms'je zou sturen. Dit gebeurde ook effectief!
Ik moet het toegeven, ik was zéér aangenaam verrast. Wat begon als een wantrouwige test, mondde uit in een zeer tevreden klant na een prima ervaring. Duim omhoog voor de Carrefour in Kuringen dus!

Het correct en volledig oplijsten van je boodschappen blijft natuurlijk zeer belangrijk. Hierbij dan ook mijn tips voor het shoppen tijdens de feestdagen:

  • Maak een lijstje. Neem al je recepten bij de hand en noteer stuk voor stuk de ingrediënten én hoeveelheden.
  • Bestel op voorhand vlees en vis.
  • Als je winkelt via een afhaalsysteem: boek op tijd je afhaalmoment! De dagen voor Kerst en nieuw zijn populair, je wil niet te laat zijn met reserveren.
  • Ga niet op het allerlaatste moment inkopen doen. Als er iets op is moet je gaan improviseren: ofwel gok je nog op een andere winkel, ofwel kies je een alternatief.
  • Zelfs als je niet online winkelt kan dit systeem helpen: je kan 'als test' je inkopen eens ingeven, zo zie je meteen wat je menu zal kosten en kan je je budget in de gaten houden

Hopelijk heb je alvast wat aan deze tips. Onze volgende blog gaat in op de aperitief en hapjes!



Reacties