Cassoulet

Eerst en vooral ook langs deze weg mijn beste wensen voor 2011! Het voorbije jaar was voor mij persoonlijk wat woelig, met grote hoogtes (ons huwelijk, de opstart van de blog), maar ook met serieuze dalen (het overlijden van ons dochtertje). Ik hoop dan ook dat 2011 voor mezelf, maar ook voor iedereen die hier wel eens komt kijken, een jaar wordt met enkel een boel hoogtepunten!

Wat de blog betreft heb ik alvast nog wel wat inspiratie voor de komende maanden. Ook de nieuwsbrief start vanaf eind deze week opnieuw op na de "eindejaarsvakantie".

Als eerste post voor 2011 wil ik jullie een recept in de categorie 'slow cooking' meegeven. Want inderdaad, het duurt toch wel een tijdje eer dit gerecht klaar is. Veel werk heb je er zelf niet aan, het moet gewoon nogal lang sudderen. Dus bij deze, de favoriet van mijn man: Cassoulet.

Belangrijk bij een cassoulet is dat je Confit de Canard gebruikt, dus gekonfijte eendebouten. Deze geven een heel zachte, typische smaak aan het gerecht. Ik dacht dat het onvindbaar zou zijn, maar in Carrefour liggen ze gewoon bij het gevogelte (frigo's beenhouwerij - zwarte dozen van Labeyrie met twee gekonfijte eendebouten in).

Ingrediënten

- 250 gram witte bonen
- 2 blikken tomatenblokjes
- 1 blikje geconcentreerde tomatenpuree
- 1,2 liter water
- Laurierblad
- Peper/zout
- 2 gekonfijte eendebouten (confit de canard – Labeyrie)
- 2 worsten (in twee stukken gesneden)
- 4 dikke sneden spek (in twee stukken gesneden)
- 2 plakken lookworst
- 1 ui
- 1 teentje look

Bereidingswijze

Laat de bonen een nachtje weken in voldoende water. Giet af.

Fruit de fijngesnipperde ui en look tot ze zacht zijn, voeg er de bonen, tomatenblokjes, tomatenpuree en het water bij. Doe het laurierblad erbij en kruid het geheel met peper en zout. Breng aan de kook en laat dan zachtjes pruttelen onder deksel.

Na 1 uur doe je het vlees erbij doen. Nog 1 à 1 ½ uur laten pruttelen tot de bonen zacht zijn.

Serveren met stokbrood.

Reacties