Smurfentaart

Een van de favorieten hier in huis is smurfentaart. Ik vond dat vroeger ook altijd geweldig smakelijk, dus wou ik me er toch eens aan wagen om een suikervrije versie te maken. En ik moet toegeven, dat lukt behoorlijk.

Meestal wordt dit gemaakt met gistdeeg. Persoonlijk vind ik dat niet zo smakelijk, dus heb ik gekozen voor een brokkeldeeg.

Ingrediënten

Voor het deeg
- 160 gram bloem
- 100 gram goede boter
- 5 gram zoetstof
- 1 ei

Voor de banketbakkersroom
- 1/2 liter melk
- 2 eieren
- 5 gram zoetstof
- 25 gram vanillepoeder
- 25 gram bloem

Voor de afwerking
- Suikervrije abrikozenconfituur
- Een brikje room
- 1 el zoetstof
- Suikervrije witte chocolade

Bereidingwijze

Maak eerst het deeg. Zeef de bloem in een kom. Maak een kuiltje in het midden, strooi er de zoetstof in en breek het ei er bovenop. Snijd de boter in blokjes, schik rond het kuiltje. Hak met twee messen de boter door het bloemmengsel. Kneed verder tot een deeg, wikkel in folie en laat een uurtje rusten in de koelkast.

Voor de banketbakkersroom: klop de eieren met de zoetstof schuimig. Roer er het vanillepoeder en de bloem door. Breng de melk aan de kook en roer ze door het mengsel. Breng opnieuw aan eventjes de kook.

Rol het deeg uit en bekleed er een bakvorm mee. Prik gaatjes in de onderkant. Doe er de banketbakkersroom op. Bak dit geheel gedurende 30 minuten op een op 200°C voorverwarmde oven.

Laat afkoelen. Doe er een laag abrikozenconfituur op, gevolgd door de opgeklopte slagroom (klop hiervoor de room stijf met de el zoetstof). Werk af met de geraspte chocolade.

Tip: chocolade raspen kan een vieze bedoening worden als de chocolade wat te warm is. Het gaat eenvoudiger als je de chocolade vooraf in de koelkast gelegd hebt.

Reacties