Chocoladecake

Kennen jullie Matilda nog? Het boek van Roald Dahl? Echt één van de favorieten uit mijn kindertijd. Toen de film uitkwam, kreeg je dan nog eens beelden erbij waar je eerder niet echt bij stil stond. Eén van de dingen die me toen fascineerde, was Bram Bokkepoots chocoladecake. Hij heeft een stuk van de cake van de directrice opgegeten en moet dan een hele taart eten als straf.

Een aantal jaren geleden ('t is te zeggen, in 1994) heb ik een "griezelkookboek" van Roald Dahl gewonnen op de boekenbeurs. Puur suiker, al wat daarin staat, maar dus ook inclusief die chocoladecake. Ik wou me er dan uiteraard toch eens aan wagen om een suikervrije variant te maken.

Zo hoog als het gebak uit de film is deze niet (lijkt me toch nét iets te zwaar), maar hij ziet er schitterend uit, en is nog smeuig van smaak ook. En in tegenstelling tot wat je zou denken is de cake op een uurtje volledig klaar!

Ingrediënten

Voor de cake
- 200 gram pure chocolade
- 170 gram ongezouten goede boter
- 23 gram zoetstof
- 100 gram bloem
- 6 eieren

Voor het glazuur
- 100 gram chocolade
- 100 ml crème fraîche

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180°C.

Maak eerst de cake. Smelt hiervoor de chocolade au bain marie. Voeg de boter bij de chocolade en roer tot deze gesmolten is. Roer de bloem, zoetstof en losgeklopte eierdooiers door het mengsel.

Klop de eiwitten stijf en spatel ze voorzichtig door het chocolademengsel.

Bak de cake ongeveer 35 minuten. Let op, dit wordt geen al te droge cake, ze heeft eerder de textuur van een brownie.

Laat afkoelen op een rooster.

Smelt intussen de chocolade met de crème fraîche au bain marie. Roer goed door elkaar en laat wat afkoelen.

Spatel de chocoladeglazuur over de cake. Laat opstijven.

Reacties

  1. Hoi Tineke,



    Ik las vandaag in HLN ivm jouw blog met suikervrije receptjes en was meteen benieuwd.

    Als mama van een kind met diabetes en voorzitter van de vzw hippo & friends ben ik constant op zoek naar interessante sites.

    Jouw blog sprak me enorm aan en ik wil de link graag met de ouders van de andere diabetespatiëntjes delen.

    Ik plaats de link dus bij de nieuwsberichtjes & op onze facebook.



    Mocht je dat willen dan kan je ook op je blog even een vermelding maken van onze sms actie om onderzoek naar diabetes te steunen.

    Ik weet niet of je zelf aan de ziekte lijdt maar aangezien je suikervrij eet heb je wellicht wel sympathie voor deze actie.



    Meer info kan je op onze site terug vinden.Mocht je eens een leuk receptje hebben voor kids of je wil samen met de kids een workshop houden dan mag je me dat altijd berichten.



    Nog veel succes!

    Babs
    vzw Hippo & Friends
    www.hippoandfriends.com
    info@hippoandfriends.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Tineke,

    Ik kom hier ook zomaar even aangewaaid via het Belgische diabetesforum, en ik vraag me nu zo plots af: zou je die glazuur niet ook met één of andere suikervervanger kunnen maken? Of werkt dat enkel met het échte spul?

    Alvast bedankt voor deze toffe site!

    Groetjes,
    Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Katrien,

    Voor het glazuur heb je dus chocolade en crème fraiche nodig. Geen idee hoe die suiker daar terecht kwam :)

    Voor deze glazuur gaat het perfect met pure chocolade en crème fraiche, hij stijft dan mooi op. Ik gebruik gewone chocolade met min. 70% cacao (dan is het suikergehalte in de chocolade laag genoeg) of dieetchocolade.

    Wil je een witte of gekleurde glazuur, tja, daar zit je met problemen, dat werkt dus echt alleen met bloemsuiker. En dat eet ik dus niet. Een ander "glazuur" dat me tot nu toe gelukt is is eentje met mascarpone (zie recept voor coffee cupcakes) en eentje met yoghurt en slagroom (recept voor kiwitaart dat nog moet volgen).

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten