Gegratineerde zeeduivel

Eerder deze week had ik zin in gegratineerde vis. Op zoek dus naar een stuk vaste vis. Na een beetje zoeken viel mijn oog op een mooie zeeduivelfilet. Zo gezegd, zo gedaan: vis klaargemaakt dus.

Enkele dagen later lees ik op de site van Knack Weekend dat zeeduivel nu net de vis van het jaar geworden is! En ja, ik moet ze gelijk geven. 't Is inderdaad een lekker stukje vaste vis. En voor de lijners die dit lezen: blijkbaar ook zeer vriendelijk voor de lijn. In 100 gram zeeduivel zitten 0,6 gram vetten en 24 milligram cholesterol. De energiewaarde bedraagt 67 kcal. Laatste bonus: de vis is momenteel op zijn best (van juni tot september), 't is dus de moment!

Als je op zoekt gaat naar zeeduivel, hou er dan rekening mee dat het een vis is die onder verschillende benamingen gekend is. Gangbare benamingen zijn zeeduivel, lotte of staartvis.

Ingrediënten

  • Zeeduivel
  • Gekookte ham
  • Geraspte cheddar
  • Lenteui
  • Olijfolie

    Bereidingswijze

    Verhit de grill. Vet een kleine bakplaat in. Leg er de stukken vis op, bestrijk ze met wat olie en zet een drietal minuutjes onder de gril. Haal uit de oven, draai de vis om, kruid met peper en zout, beleg met een stukje ham en bestrooi dan met de gesnipperde lenteui en cheddar. Zet dit nog een vijftal minuutjes onder de grill tot de cheddar mooi gesmolten is.

    Ik had dit geserveerd met opgebakken nieuwe aardappeltjes en gewokte peultjes.
  • Reacties